/Files/images/f09d94914f290141b88143f50a79b1e0.jpg

Вправи на розвиток мовного дихання.




Піддування папірців: кальку або тоненький папір нарізати дрібненькими шматочками і запропонувати дитині дмухати на них.
Перекочування силою видихуваного повітря целулоїдної або ватної кульки на поверхні столу.
Задування свічки на відстані та надування бульбашок на воді (дитина дмухає з такою силою, щоб на поверхні води утворились бульбашки).
Пускання паперових та целулоїдних корабликів у мисці або у ванні з водою

.
Гра «Дми на метелика».


Дорослий виготовляє паперового метелика, прив'язує його до палиці, тримає у дитини над головою і пропонує дмухати на нього.


«На гойдалці».


На горизонтальній нитці прикріплюють різнокольорові паперові фігурки ляльок, влаштовують «гойдалку» і малюк силою видихуваного повітря розгойдує їх.
Можна використати і такі вправи, як «рубання дров» з промовлянням на видиху «ух-ух», здування кульбаби на прогулянці «дід чи баба», надування кульок, дитячих гумових іграшок, прокочування олівців силою повітря та ін.
Під час цих вправ батькам треба слідкувати за правильним диханням дітей. В 3—4 роки тривалість видиху повинна забезпечувати вимову фрази в 2—З слова («один, два, три»), в 5—6 років — в 3—5 слів («один, два, три, чотири, п'ять»). Тривалість між видихом і новим вдихом повинна дорівнювати фразі «достатньо, ще раз». Ще до школи батькам слід навчити дитину правильно користуватись мовним диханням в активній мові; виробити уміння говорити плавно, короткою фразою на один видих.
Довжина фрази (речення) залежить від віку дитини. В 3—4 роки за один видих дитина може вимовити 2—4 слова («Ліда взяла ляльку»), в 5—6 років — 4—5 слів («Мишко взяв машину, м'яча і ведмедика»). Дорослим треба слідкувати за тим, щоб дитина не піднімала плечей, вдихувала через рот і ніс, не можна пропонувати їй «дихай сильніше», в такому випадку мовне дихання порушується.
Вправи для гімнастики язика мають свою специфіку в залежності від звуків, які слід поставити дитині. Окрім вправ, батьки можуть використати ігри на звуконаслідування, такі, як «Гуси-гуси», «Коники», «Пузир», «Горобчики», «Довгоносий журавель», «Воронята». Наприклад, гра «Коники». Краще об'єднати в цій грі двох дітей. Дорослі вивчають слова разом з дитиною:
Стук, грюк, тра-та-та,
Відчинились ворота,
Виїжджаєм з двору ми,—
Но, поїхали...
«Коники» встають зі стільчиків і «їдуть» повільним кроком, імітуючи тупіт коней: «цок-цок-цок». На слова «приїхали» зупиняються і промовляють: «Тпру...». Дорослий дає вказівку: «Коні пасуться» — повільно коники ходять, промовляють «і-го-го».
Батьки можуть самостійно скласти і запропонувати дитині розповіді з звуконаслідуванням. В одній розповіді може бути 5—6 звуконаслідувань. Розповідати краще від першої особи. Наприклад: «Коли я була маленька, у нас біля хати був великий сад. Ввечері я завжди любила сидіти в садочку з моєю бабусею. У саду тихо, тільки чути, як вітерець листям шелестить: «ш-ш-ш-ш». Іноді пролетить птах: «шух-шух», а мені здається, що це змій Горинич завітав до нас у садок. І я звертаюсь до бабусі з проханням розповісти мені казку. А вранці я сама гуляла по садочку, слухала спів пташок: «цвірінь-цвірінь», «тьох-тьох-тьох», спостерігала, як бджоли збирали мед на квітах: «дз-дз-дз»... Одного разу я почула під кущем пихкання: «пих-пих-пих», нахилилась і побачила їжака...».
Після розповіді пропонують дитині повторити звуконаслідування.
Дошкільнята люблять жартівливі віршики з повтореннями окремих складів:
Язик угору — ша, ша, ша;
Наша Маша в ліс пішла.
Язик донизу — са, са, са;
Укусила ніс оса.
Жа, жа, жа — ми побачили вужа.
Жу, жу, жу — по галявині ходжу.
Жи, жи, жи — мені допоможи.
Жі, жі, жі — гострі ножі.
Ра, ра, ра — висока гора.
Ру, Ру, Ру — хліб я беру.
Ар, ар, ар — загудів комар.
Ор, ор, ор— росте мухомор.
З дітьми старшого дошкільного віку (6-й і 7-й роки життя) доцільно вивчати скоромовки на ті звуки, які дитина вимовляє нечітко. Наприклад, скоромовки на звуки з, с, ш, ч, ж.
«Семен віз сіно»
«Старшому сину пошили сині штани»
«Всіх скоромовок не перемовиш, не перевискоромовиш»
«Золоті жолуді зовсім пожовтіли».
На звуки р, л:
«Орел на горі, перо па орлі»
«Білі барани грали на барабані»
«На дворі трава, на траві дрова, раз дрова, два дрова, три дрова»
«Летів перепел перед перепелицею, перед перепеленятами»
«Лелека, лелека, літаєш далеко».
Послідовна і систематична робота з дитиною в сім'ї над формуванням звуковимови допоможе своєчасно виправити мовні вади, досягти на кінець дошкільного віку чіткої вимови всіх звуків рідної мови.
А. М. Богуш
"Розвиток мови дошкільників в сім'ї"

/Files/images/48822085_2004994hc5fmx1bz5.gif

/Files/images/3.jpg

/Files/images/4.jpg

/Files/images/cont.gif

/Files/images/0_60832_88e02561_XL.gif

Способи навчити дитину читати


Вважаєте, що настав час навчити дитину читати, але не знаєте з чого почати? Способи навчити дитину читати, які ми пропонуємо сьогодні, популярні ще з радянських часів і не вимагають спеціальних посібників.


Протягуємо звуки


Це називається «інтонаційне підкреслення» - протягування звуків у слові.
Пограйте з малюком у «мови звіряток». Для кожного звуку - своя гра. Наприклад: звук Ж.
Так розмовляють бджілки (ви і малюк):
- Давай дружжіть! Ти де жжівешь?
- Я жжіву в цьому жжіліще. Приходь до мене в гості. Я почастую тебе морожжженим.
Звук В
Так розмовляють машини:
- Я ; вввожу овввощі. А ти що вввозішь?
- Я вввожу вввіноград. А ти уеешь поввворачівать?!
За таким же принципом можна грати в розмову пароплавів (У), змійок (Ш) і т.д.
Граємо в слова
Коли малюк навчиться простягати окремі звуки в словах, починається свідома робота зі словом.
Спочатку просте. Наприклад, запитайте малюка: «З якого звуку починається слово« муха »? Простягни перший звук. А чи є «ММ» в слові «домм»? А в слові «стіна»? Які є слова на букву «ММ»? »Пограйте в« Магазин ». Ви - продавець, покупець - плюшевий ведмедик, що озвучується дитиною.
- Мишко, що ти вибрав?
- Я хочу купити ложку.
- За ложку треба заплатити першим звуком цього слова.
- «ЛЛ».
- Правильно, можеш забрати ложку. Потім помінятися ролями.
Можна за допомогою хороших способів навчити дитину читати пограти у традиційні «Слова» (наступне слово починається на останню букву попереднього), звукове лото (закривати картинку тією буквою, на яку вона починається), вивчити скоромовки.
Візьміть два аркуші паперу: перший - вантажівка марки «М», другий - «Л». Всі перевозяться предмети повинні починатися на даний звук. Перший («М») везе мило, мармелад, мультики, міст, відправився в Москву, до мами, в магазин. Другий - люстри, стрічки, лимони, лебедя, поїхав у ліс, Литву (пишіть ці слова на аркуші).
М'які/тверді
Якщо в «добуквенного» період дитина навчиться маніпулювати приголосними за допомогою кращих способів навчити дитину читати, у нього не викличе утруднень злиття букв в склад.


Гра. Том і Тім - два чоловічка: твердий і м'який (можете їх навіть намалювати): «Це - Том. Чуєш, як твердо починається його ім'я: Т. Він і сам весь твердий, як цей звук, тому завжди вибирає те, що починається з твердих приголосних: любить Т - томатний сік, не їсть Т - тягучки, носить П - пальто , і не вдягає П - піджак, пускає М - мильні бульбашки, ноне бере в руки М - м'яч. Том дружить з Тімом. Він м'який і любить все, що звучить так само м'яко, як перший звук його імені Т - тефтелі, Л - льодяники, П - тістечка. Коли Тім малює, Том розфарбовує, якщо Том бере Д-дудочку, Тім починає Д - диригувати. Одного разу Тім і Том вирішили поїхати у подорож. Допоможи їм зібратися (малюк - Тім, мама - Том). Що понесе Тім? (Підберіть відповідні слова.)


Веселі звуки


Тепер за допомогою ігор навчіть малюка розрізняти ударні і ненаголошені голосні.
Іграшки розбіглися по лісі і заблукали, і дитина повинна правильно їх покликати: Каат, Міішка, заайчік.
Малюк вистукує ударні склади сильно, а ненаголошені - легко (наприклад, у вірші «Упустили ведмедика на підлогу »).
Після того як малюк навчився визначати в слові перший і останній звуки, розрізняти тверді і м'які приголосні, виділяти ударний звук, можна приступати до визначення повного звукового складу слова.
Гра «Будинок звуків». Намалюйте будинок з віконцями, в якому живуть імена. Прийшов у свій дім кіт (малюєте будинок стремено віконцями), у кота три кімнати. Кожен звук спить окремо. Хто сидить в першій спальню? К - правильно, закриваємо віконце (так по черзі закрити всі вікна). Тепер малюєте будинок з чотирма віконцями і питаєте карапуза: «Хто тут живе - слон чи лев?» Далі те ж саме, тільки малюк визначає ще й наголосу (віконце з фіранкою).
На цьому етапі дитина повинна навчитися: виділяти звуки в коротких словах і свідомо уникати провокацій типу «правда, слово« машина »починається на той самий звук, що й автомобіль?»
Знайомимо малюка з літерами
Пишемо разом з дитиною ім'я «господаря» будиночка (як в кроці 4).
Яка буква «втекла» з вірша : «Землю риє старий кіт, підземному лею вона живе», «Нам темно. Попросимо тата нам включити пояскравіше лампу ».
Жучок-буквоїд проповз по листу і зіпсував літери. Здогадайся, які букви змінилися: «Тут хороше містечко - протікає поруч піч». «Стужа, сніг, метуть хуртовини, темної ночі бродять дверей».


Вчимо склади


Посібник «Віконця». Виріжте з картону віконця (два або більше), під які ви будете класти картонні смужки з буквами (так, щоб їх можна було вільно рухати). У першому віконці будуть згодні, у другому - голосні. Ви рухаєте смужки - у віконцях з'являються літери, зливаючись в різні склади.
Читаємо
Перестав вивіски. Вітер зірвав з магазинів вивіски, поміняв їх місцями, і жителі тепер не знають, куди вирушати. На папері намальовані вітрини різних магазинів (книг, іграшок, взуття, одягу і т. д., а вивіски переплутані (великими літерами КНИГИ, АПТЕКА, ФАРБИ, ІГРАШКИ). Щоб привести все в порядок, дитині треба не тільки прочитати вивіски, але і написати відсутні.
Допоможи Мишко. Бабусі на день народження потрібно вибрати банку малинового варення (з інших банок) і листівку (з різних) до Дня Народження.
Нагодуй звірів. Перед вами & mdash ; іграшки-тваринки. На столі - картки з назвами страв (молоко, сир, каша, риба, кісточка). Вони перевернуті написами вниз. Дитина по черзі відкриває їх і читає назви страв: «Кісточка». - «Кому її запропонувати? »-« Щеняті! »
Яка буква заблукала. Треба знайти« заблукала »букву і замінити її потрібною. Матеріал - картинки з« неправильними »назвами : калюжі (лижі), кіт (кит), стіл (стілець), ворота (ворона), папка (палиця, полку).
Бюро знахідок. Ця гра попереджає і виправляє поширений дефект ранніх етапів читання, коли дитина намагається «скласти» закінчення слів, а в листі пропускає букви. Запропонуйте малюкові знайти зниклі літери на картках (зон - парасольку, топр - сокиру).
«Дружні літери». Потрібно з'єднати правий і лівий стовпчики так, щоб вийшло слово, наприклад: до-мар, ко-мок.

/Files/images/1т.gif

Кiлькiсть переглядiв: 2317

Коментарi